Thailand

Är tillbaka i den vanlig vardagen i Sverige igen, efter Thailandresan. Var där under fyra veckor och reste runt.
Skulle flyga först till Helsingfors och sedan Bangkok, men på Arlanda fick  vi reda på att vi bara kom till Helsingfors och att vi sedan skulle bli 12h försenade. Mkt rolig, men som tur var fick vi iallafall hotellrum över natten. Så dagen därpå åkte vi till flygplatsen igen och vidare till Bangkok. Kom fram efter en mkt bra flygresa på nattten. Men att komma igenom passkontroll och allt var inte bara lätt. Först att fatta vart man skulle gå och ställa sig i kö, sedan att lappen var tvungen att vara helt korrekt ifylld. När vi väl var rätt och det var vår tur att gå fram, så var självklart inte lappen rätt i fylld. Vi hade inte skrivit i nått boende, för vi skulle ju vidare och visste inte vart vi skulle bo. Men det gick inte att förklara och vi kom inte i landet. Som tur var så stod det svenskar bakom oss i kön och vi fick skriva i deras hotell. Så efter det kom vi in. Bra början på vår resa....

Sedan satt vi på flygplasten och funderade på vad vi skulle göra. Beslutade oss för att ta en taxi till Hua Hin mitt i natten med en taxichaufför som inte förstod engelska. Bara superman nr1 och pekade rakt fram =)
Vi satt med uppspärrade ögon hela resan, för vi visste ju inte riktigt vart vi var. Men fram kom vi allt och allt gick bra. Hittade ett GH där som stod och vajade på piren. Var hål i taket, myrer i ena sängen, gick inte att få fram vatten i duschen utan att toaletten stod still i en timme efter, plank över fönstret....
Men det var nog bland de bästa vi var på, mest för att vi var framme och så övertrötta.

Åkte sedan vidare till Krabi med VIP-buss. Tog nog över 10h och var de enda utlänningarna på bussen. Tom med polisen kom in och kikade i bussen under färden. Kändes lite sådär faktiskt.
Men resan gick bra och vi kom fram på kvällen. Tog in på ett GH där och sov över natten.

Thailand

Nästa dag åkte vi till Ao Nang och träffade några vänner till B. Tog in på hotell och stannde 4 dagar. Väl där fick vi känna på magsjuka oxå, inte lika trevligt. Låg näsan 2 dygn i sängen och sov. Jobbigt bara att inte kunna ta någon medicin, men jag vågade inte gå till apoteket och få något som skulle va okej när man är gravid. Så det vara bara   att härda ut och sova.
När allt det gick över, så åkte vi ut till en mysig ö, men det var bara för mkt folk där. Tråkigt att det är turiste överallt, så dit ska man inte tillbaka till.
Såg på på Thaiboxning en kväll med, trodde det skulle va värre än det var.

Åkte sedan vidare till Phuket för att möta upp A. Var ett jättefint hotell, men här var det ännu mer turister och alla nästan svenskar. Säljare överallt som bara slet i en. Hemskt ställe verkligen.
Men vi hade ju bokat 2 nätter så det var bara att stanna kvar.

Thailand

Sen blev det Phi Phi Island, älskar verkligen det stället. Litet och mysigt och fint. Verkligen en paradisö.
Skulle ha kunnat stanna lite till där. Åkte ut till ön bredvid och snorklade. Var på Maya Beach, där filmen The Beach spelades in. Var lite coolt.

Sedan blev det att vi åkte till Ko Lanta, skulle ha varit en paradisö och lung sådan. Lugn håller jag med om men inte det andra. Blev mkt besviken. Vi hittade iallafall ett rätt ok boende och en mkt trevlig restaurang vid stranden. Där bodde även en barnfamilj bredvid oss och vi fick besök av en 2-åring som ville äta upp allt vårt godis =)! Så himla söt.

Thailand

Lämnade sedan västkusten och resan bar mot östkusten. Vi skulle åka van, buss och sedan båt. Blidde inte riktigt så, åkte van, tuk tuk buss, van, buss och sedan båt. Har nog missat nåt där, men helt otroligt. De bara släpper av en och ber en vänta på att bli hämtad. Alla ska ju vara med att tjäna pengar och sedan vill de sälja mer resor och mat efter vägen. Men tråkigt och jobbigt att inte få veta nåt. Men fram kom vi iallafall.

Väl framme i Ko Sumai fick vi tag på ett mysigt boende vid stranden. Men när man inte bokar i förväg så får man vara beredd på att flytta runt. Så på 3 nätter hade vi 3 olika boende. Men det går så bra så ändå.
Nu var det även alla hjärtans dag och vi försökte vara gulliga mot våra käresta där hemma.
Köpte en laterna, är ca en meter stor varmluftsballong av rispapper med en brännbar vaxbit i botten. Man tänder på den vaxbiten och låter laternan fyllas med lyft för att sedan stiga mot himlen. Vi skrev ett varsitt meddelande och fäste på den. Men just denna kväll var det så blåsigt att den bara flög iväg över stranden. Men det är tanken som räknas.

Åkte sedan till Ko Phangan och där kom vi till en helt underbart boende. Var väldigt brant att ta sig upp varje gång, men så värt det. Hade pool där med och utsikt över hela havet. Så himla mysigt. Maten och servicen var väl inte det bästa, men det gick bra ändå. Var nere på stranden en kväll och åt en mkt god middag med eldshow och allt.

Thailand

Efter det åkte vi till Ko Tao, som är en dykö. Ska man dyka i helt underbart vatten ska man åka dit. Första stranden vi kom till var ingen höjdare så vi åkte till en annan strand dagen därpå. Där var det mkt bättre. Men nu hade det blivit så varmt att man inte orkade göra något. Så ena dagen bara låg jag i bikini och sov på sängen med fläkten på. Hittade en mysig restaurang som visade film på kvällen. Så skönt att ha något annat att göra på kvällen.

Efter några dagar åkte vi tillbaka till Bangkok och spenderade de sista dagarna där. Bodde på ett jättefint hotell och enda stället där det var mjuka sängar. Annars är de så stenhårde att det inte finns nån fjädring alls. Har haft så ont i rumpan mer eller mindre hela resan. Inte lätt att vara gravid och inte kunna ligga och sova hur som helst. Men det gick ändå mkt bra.

Enda dagen försökte vi shoppa och se oss omkring runt hotellet, men det finns så mkt skit att köpa bara. Visst, jag blev varnad för det, men trodde ändå att det skulle finnas nåt. Men det gör verkligen inte det. Köpte en klänning under hela tiden, mest för att jag var tvungen att ha nåt mer att ha på mig. Andra dagen åkte och gick vi runt i gamla stan och chinatown. Men Bangkok är så skitigt att när jag drog mina naglar över benen var de svarta. Äckligt. Inte ett ställe jag vill besöka igen. Räckte med den gången.

Men jag är nöjd med resan i dess helhet. Har sett och upplevt så mkt. Det som var jobbigt var att vara så långt borta från min älskling. Har saknat honom så mkt hela tiden. Tänkt på honom hela tiden och hade mer än gärna upplevt detta med honom. Men det som inte dödar en härdar en.

Älskar honom så mkt och är så glad att jag har honom i mitt liv. Längtar så efter vårt nya boende och vårt pyre =)!